מיתוג עסקי – מה זה בניית DNA נכון לעסק?

מיתוג עסקי – בניית DNA נכון לעסק בכמה שלבים

המותג של העסק חייב להיות מנוהל נכון. אבל עוד לפני שמנהלים אותו בצורה שוטפת, חייבים לבנות אותו בשלבים המתאימים ובאופן מסודר. כמו כן, יש לעקוב אחר התנהלות העסק לאורך זמן ולהחליט בטיימינג המדויק ביותר על חידוש המותג. אז איך עושים את זה ומאיפה מתחילים? הנה המדריך שיעזור לכם לבנות DNA משופר וטוב יותר

מיתוג לעסקים בעידן החדש

אנחנו חייבים בעידן של מותגים. המותג לעיתים קרובות קובע מה הלקוחות הקיימים יחשבו עלינו, האם הם יחזרו לרכוש שוב פעם את המוצר או השירות והאם הם גם ימליצו לחברים וללקוחות שלהם. במקביל, למותג יש השפעה על לקוחות חדשים. בעידן החדש אין לנו הזדמנות שנייה להשאיר רושם ראשוני חיובי, לכן המותג אמור לעשות עבורנו את רוב העבודה הקשה.

בעידן החדש יש למותג ביטוי פיזי ומוחשי. כבר לא מדובר על תפיסה מופשטת כזו או אחרת של המוצרים והשירותים, אלא על ישות שעומדת בפני עצמה. המותג אמור לשדר את המסר הרלוונטי בשפה המתאימה, לפנות לקהל היעד שהכי נכון עבורו בכל רגע נתון ואף לייצר עבורנו בידול מול המתחרים. בעידן החדש המותג הוא גם לא פריבילגיה אלא דרך חיים, כי בלעדיו לא ניתן לקדם ולשווק את העסק.

השאלה המתבקשת היא מי בכלל יכולים ליהנות מהמאפיינים החדשים הללו של המותג. בעבר לדוגמא רק עסקים גדולים וחברות בינלאומיים היו משקיעים בתהליך, כי היו להם משאבים כלכליים וכוח אדם. אבל כיום מיתוג עסקים הוא חלק בלתי נפרד מהתחום המסחרי והקמעונאי – לכן מבצעים אותו אחרת לגמרי.

הדברים שחשוב להתייחס אליהם בשלבי מיתוג לעסק

בשלבים השונים של מיתוג לעסק יש כמה דברים שחשוב להתייחס אליהם. ראשית, צריך לזכור שהאופן שבו מבצעים מיתוג לעסקים תלוי לא רק במוצר או בשירות שאותם מנסים למכור – אלא בעיקר בלקוחות ובקהל היעד. בהקשר הזה, התפקיד של חברת מיתוג הוא לבדוק כל הזמן שהיא מעבירה את המסר הנכון ושמי שאמורים לקלוט אותו בכלל מסוגלים לעשות את זה.

שנית, חשוב להתייחס להבדלים בין הפעולות שאותן ניתן לבצע. חשוב למשל להתייעץ עם משרד מיתוג לא רק כי זו העבודה שלו, אלא גם כי הוא היחיד שמסוגל להישאר עם אצבע על הדופק מבחינת שיטות שיווק חדשות שקיימות היום ולא היו זמינות בעבר. לא משנה אם מבצעים מיתוג רכבים או ממתגים חנות אחרי בניית אתר תדמית אונליין, הדגשים הם אותם דגשים והשאיפה זהה: להניע לקוחות לפעולה.

חידוש מיתוג לעסק וותיק

היתרון של המותג בעידן החדש בא לידי ביטוי בכך שאין צורך לקפוא על השמרים. נכון שהתחרות מאוד אינטנסיבית ושבמהלך בניית חנות אונליין מתייחסים גם למתחרים מהעולם ולא רק מהארץ, אבל פעולות מיתוג בסיסיות וגם תהליכים נכונים של קידום אתרים יכולים להביא לתוצאות מעולות עבור בעסק יחסית ותיק.

במילים אחרות, לעסק הוותיק יש כיום ארגז כלים שלא היה זמין עבורו בעבר. כמו שבעבר ערוץ הטלוויזיה אקסטראהוט מיתג את עצמו בתור אפיק ישראלי למרות שהיו סביבו עוד המון ערוצים מתחרים וחדשים יותר, כך גם העסק הוותיק יכול לשמור על לקוחות קיימים לגמרי חינם ובמקביל לפנות לעוד לקוחות חדשים ורלוונטיים.

הרך למתג עסק ותיק היא לקבל הצעת מחיר מסודרת מחברה שעוסקת בתחום ולשאול את הנציגים שלה כמה עולה לבצע אפיון, שיווק ויחסי ציבור.  לאחר מכן, עסק ותיק צריך להגדיר מטרות שרלוונטיות עבורו – כמו למשל בניית חנות וירטואלית שיכולה לשמש בתור עוד זרוע למכירות, עוד בניית אתרים מקצועיים לצרכי תדמית ויצירת קשר בלבד. בכל אחד מהמקרים האלה, עסק ותיק ממתג את עצמו מחדש ומחזיר לידיו את השליטה.

4 שלבים של תהליך המיתוג נכון

הניסיון הקיים כיום בתחום של מותגים מאפשר להצביע על 4 שלבים שכדאי להקפיד עליהם על מנת להשלים את התהליך נכון. הנה השלבים המרכזיים ומה שעושים בכל אחד מהם:

  1. אפיון – השלב הראשון והחשוב ביותר בתהליך הוא לאפיין את בית העסק מצד אחד ואת הלקוחות שלו מצד שני. בלי טופס אפיון מסודר אי אפשר להחליט למי פונים, איך פונים וכמה כסף משקיעים. טופס האפיון משמש כסוג של מצפן לצורך קבלת החלטות ונעזרים בו על מנת לבדוק עמידה ביעדים. ככל שמשקיעים יותר זמן וסבלנות במילוי טופס האפיון ובמחשבה עליו, כך תהליך המיתוג יהפוך אפקטיבי ויעיל בטווח הארוך.
  2. מתחרים – בשלב השני אוספים מודיעין עסקי ובודקים מה המתחרים עושים. עוקבים אחרי מתחרים מהארץ ומהעולם, רואים מה מיוחד בהם ומנסים לזהות נקודות שבהן אנחנו יכולים לבדל את עצמנו. הזיהוי של המתחרים והאפיון שלהם קריטי, כי הוא צפוי להשפיע גם על המסר שאותו נרצה להעביר לקהל היעד וגם על מידת ההשקעה הכלכלית בתהליך. אם לא נדע מה המתחרים שלנו עושים, לא נוכל לקבוע תקציב ריאלי בשביל למתג ולשווק את עצמנו בעידן החדש.
  3. תכונות ליבה – בשלב השלישי לוקחים את כל המידע ומגבשים אותו יחד לכדי DNA ברור. מנסים לבדוק מה תכונות הליבה של העסק, החנות, המוצר, החברה, השירות וכן הלאה. באמצעות הגדרת תכונות הליבה אנחנו יכולים לדעת מה להבליט לאורך המיתוג ואיזה חסרונות להסתיר. תכונות הליבה גם יעזרו לנו לשמור על עקביות לאורך זמן, כי הרי המיתוג דורש סבלנות ואפילו את רומא לא בנו ביום אחד.
  4. שפה – בשלב הרביעי והאחרון קובעים את השפה שבה המותג ידבר. זה השלב שבו מכניסים פנימה אלמנטים של עיצוב גרפי, תוכן, טקסט וכן הלאה. השפה צריכה להיות מקורית וייחודית, אבל עליה להישאר בגובה העיניים. בנוסף, הכי חשוב שקהל היעד יבין מה אנחנו רוצים ממנו. אם שפת המותג לא מדברת בשפת הלקוחות, אין בה טעם.

לסיכום, בניית DNA הוא רק חלק מהתהליך של מיתוג העסק. הקפדה על יתר השלבים חשובה לא פחות, בעיקר אם רוצים להשתלב בקלות גם בעידן החדש שנחשב תחרותי ואינטנסיבי מאי פעם.

תוכן עניינים
פתח צ'אט
1
💬 צריך עזרה?
שלום👋
שלח הודעת בצ'אט!